سلام و درود خدمت دوستان عزیز

امروز قصد داریم در مورد فایل‌های Install.wim و Install.esd صحبت کنیم و ببینیم این فایل‌ها چی هستند و چه کاربردی دارند.

هنگام نصب ویندوز اگر به درون CD یا فلش حاوی فایل‌های نصبی نگاهی بیندازید، متوجه وجود فایل‌های مختلفی خواهید شد. یکی از مهمترینِ آن فایل‌ها Install.wim یا Install.esd می‌باشد. این فایل (Windows Image File) یک فایل فشرده حاوی فایل‌های سیستمی و MetaDataهای مرتبط با آن می‌باشد که در پوشه‌ی Source قرار داده شده است. زمانی که ویندوز شما به دلیل آسیب دیدن فایل‌های سیستمی با مشکل مواجه می‌شود، برای رفع آن و عملیات بازسازی (Repair) به این فایل (Install.wim یا Install.esd) نیاز پیدا خواهید کرد.

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:Wim:x:\Sources\Install.wim

اما گاهی ممکن است یک فایل Install.Wim خود حاوی چندین فایل Install.wim دیگر در درون خود باشد (که هرکدام می‌تواند مربوط به یکی از نسخه‌های ویندوز مانند Home, Pro و یا غیره) باشد که البته برای شناسایی آن‌ها از یکدیگر ، از اعداد یا ناه‌های انحصاریِ غیر تکراری برای نام‌گذاری استفاده می‌شود.

اما شاید بپرسید اصلا چرا باید یک فایل Install.wim یا Install.esd را از حالت فشرده خارج کنیم!؟ دلیل اصلی آن این است:

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، یک فایل Install.wim یا Install.esd حاوی فایل‌های مورد نیاز جهت نصب ویندوز است، اما گاهی خود می‌تواند حاوی چند نسخه‌ی مختلف از سیستم‌عامل باشد و به ازای هرکدام، یک فایل Install.wim یا Install.esd وجود دارد. احتمالاً شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید که زمان خرابی ویندوز و انجام عملیات Repair، عملیات با موفقیت پیش نمی‌رود و دستور DISM اعلام می‌کند فایل Source را جهت انجام عملیات بازسازی پیدا نکرده است. یکی مهمترین دلایل این خطا، همین امر است. وجود فایل‌های مربوط به نسخه‌های مختلف در درون یک فایل Install.wim یا Install.esd کلی. به همین دلیل ما نیازداریم فایل نهایی را که با نسخه‌ی سیستم‌عامل ما سازگار است را جدا کرده و به‌صورت مجزا استفاده کنیم تا در زمان Repair بتوانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم.

چگونه یک فایل Install.wim یا Install.esd که خود حاوی تعدادی فایل Install.wim یا Install.esd  در درونش است را از حالت فشرده خارج کنیم

1 خب، قبل از هر چیز که باید خلوص نیت داشته باشیم !

2 سپس یک CD یا فلش حاوی فایل نصبی ویندوز را به سیستم متصل کنید و یا اگر از فایل ISO استفاده می‌کنید، آن را در سیستم Mount کنید.

اگر از نسخه‌های قبل از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، می‌توانید این نوشته را در خصوص نحوه‌ی استفاده از فایل‌های ISO بخوانید ).

3 بر روی دکمه‌ی پنجره    راست کلیک کرده و گزینه‌ی Command Prompt Admin را بزنید.

4 دستورات زیر را نوشته و Enter کنید. (این دستورات برای این است که بفهمیم چه ایمیج‌هایی در فایل Install.wim یا Install.esd وجود دارد.

Dism /Get-WimInfo /WimFile:X:\sources\install.wim

بجای حرف X، درایو حاوی فایل‌های نصبی ویندوز را بنویسید. به‌طور مثال اگر فایل‌های نصبی شما در درایو H قرار گرفته است، بدین‌صورت خواهد بود:

Dism /Get-WimInfo /WimFile:H:\sources\install.wim

اگر فایل شما Install.esd بود، تنها تغییری که باید ایجاد کنید، نوشتن esd بجای wim است.

5 شماره‌ی نسخه‌ای که با ویندوز نصب شده بر روی سیستم شما هماهنگ است را یادداشت نمایید:

به‌طور مثال اگر شما ویندوز 10 نسخه‌ی Home را نصب کرده باشید، Index آن می‌شود 2.

6 سپس دستورارت زیر را جهت Extract کردن فایل install.wim مرتبط با نسخه‌ی خودتام را وارد نمایید.

dism /export-image /SourceImageFile:H:\sources\install.wim /SourceIndex:IndexNumber /DestinationImageFile:C:\install.wim /Compress:max /CheckIntegrity

بجای عبارت IndexNumber، شماره‌ی Index مورد نظرتان را وارد نمایید.

برای مثال، ما قصد داریم فایل متناسب با ویندوز نصب‌شده بر روی سیستم خودمان (Windows 10 Home) را Extract کنیم. برای این منظور باید بجای عبارت IndexNumber قرمز رنگ، عدد 2 را وارد نماییم که عبارت نهایی بدین شکل خواهد بود:

dism /export-image /SourceImageFile:H:\sources\install.wim /SourceIndex:2 /DestinationImageFile:C:\install.wim /Compress:max /CheckIntegrity

7 زمانی که عملیات با موفقیت به اتمام برسد، شما یک فایل install.wim برای ویندوز 10 نسخه‌ی Home در درایو C خواهید داشت.

منبع: ترجمه شده از وبسایت https://www.wintips.org

 

از همراهی شما سپاسگذاریم. مشاهده کردید، به همین راحتی این عملیات به اتمام رسید. لطفاً تجربیات، نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشه.

 

سورهاتون همیشه آپ و دیتاهاتون همیشه جاری