سلام و درود خدمت همراهان عزیز وبسایت من وصال و درس و مهارت. امیدوارم حالتون خوب و  ایام بکام باشه. توی این آموزش، قرار هست با همدیگه نحوه‌ی فارسی کردن اعداد رو در نرم‌افزار Microsoft office Word، یاد بگیریم. البته نه فقط در متن، بلکه هم در متن و هم در قسمت شماره‌ی صفحه.

احتمالاً شما هم مثل من در این مورد به مشکل خورده باشید که همه‌ی اعداد رو فارسی می‌کنید، اما شماره‌ی صفحه تحت هیچ شرایطی کوتاه نمیاد و همچنان انگلیسی باقی می‌ماند. در این آموزش یاد میگیریم که چطور این مورد رو رفع کنیم و اعداد متناسب با نوشته داشته باشیم. ( فارسی و انگلیسی )

قبل از هر‌چیز، ممنون میشم اگر نقطه نظراتتون رو در مورد این آموزش با من در میان بذارید و اگر ایرادی هست، بگید که در آموزش‌های بعدی رفع کنم. و همچنین، اگر این آموزش براتون مفید بود، اون رو با دوستانتون هم به اشتراک بذارید.

این آموزش هم به‌صورت ویدیویی و هم به‌صورت متنی آماده سازی شده است که می‌توانید هردوی آن‌ها را مشاهده نمایید.

آموزش فارسی کردن اعداد در word

آموزش فارسی کردن اعداد در word

برای دسترسی به این آموزش یا سایر آموزش‌ها می‌تونید به وبسایت www.manvesal.ir یا www.learnforlife.ir مراجعه کنید. همچنین، آدرس اینستاگرام @vesal.keshavarz و @learnforlife.ir رو هم فالو  داشته باشید تا از آموزش‌های جدید باخبر بشید.

ویدیوی‌ آموزش فارسی کردن اعداد در Word (در متن و شماره صفحه)

در این قسمت می‌توانید ویدیوی آموزش فوق را مشاهده کنید.

متن آموزش فارسی کردن اعداد در Word (در متن و شماره صفحه)

در این قسمت نیز آموزش فوق بصورت عکس و متن با توضیحات تکمیلی برای شما آماده گردیده است.

نحوه‌ی فارسی کردن اعداد در متن

برای فارسی کردن اعداد در متن، رمش‌های مختلفی میتونه وجود داشته باشه، اما من اصولی‌ترین روش رو در این متن قرار میدم که در همه ی نسخه‌های آفیس، بتونه مورد استفاده قرار بگیره.

  1. اول از همه برنامه رو باز می‌کنیم! و بر روی گزینه‌ی File در قسمت بالا سمت چپ، کلیک می‌کنیم
    آموزش فارسی کردن اعداد در word 01
  2. سپس بر روی گزینه ی Options کلیک می‌کنیم و وارد تنظیمات برنامه‌ی Word می‌شویم.
    آموزش فارسی کردن اعداد در word 02
  3. بعد از آن از منوی سمت چپ بر روی Advance کلیک می‌کنیم تا وارد تنظیمات این قسمت شویم.
  4. پس از آن بدنبال گزینه‌ی Numeral گشته و بر روی لیست روبروی آن کلیک می‌کنیم تا گزینه‌های این قسمت برای ما نمایش داده شوند.
    آموزش فارسی کردن اعداد در word 04این لیست شامل 4 گزینه است که هرکدام، یک حالت را برای ما اجرا می‌کنند:
    Arabic: اگر تنظیمات این قسمت را بر روی Arabic قرار دهید، تمام اعداد نوشته‌های شما با اعداد انگلیسی نوشته خواهد شد.
    Hindi: اگر تنظیمات این قسمت را بر روی Hindi‌ قرار دهید، تمام اعداد نوشته‌های شما با اعداد فارسی نمایش داده خواهد شد. (مانند تصویر زیر)
    آموزش فارسی کردن اعداد در word 05
    Context: اگر تنظیمات این قسمت را بر روی Context قرار دهید، تمام اعداد نوشته‌های شما بر اساس آخرین حالت کیبورد شما در زمان نگارش آن عدد، نمایش داده خواهد شد. یعنی اگر کیبورد شما بر روی حالت فارسی باشد، اعداد نیز فارسی نوشته خواهند شد و اگر کیبورد شما بر روی حالت انگلیسی EN باشد، تمام اعداد شما نیز انگلیسی نوشته خواهند شد.
    System: اگر تنظیمات این قسمت را بر روی System قرار دهید، تمام اعداد شما بر اساس تنظیمات منطقه‌ای شما انتخاب می‌شود. یعنی اگر تنظیمات منظقه‌ای شما (Region) بر روی فارسی باشد، اعداد فارسی خواهند بود و اگر بر روی انگلیسی باشد، اعداد شما انگلیسی نمایش داده خواهند شد. برای اینکه متوجه تنظیمات منطقه‌ای ویندوز خود شوید می‌توانید وارد Control panel شده و از قسمت Region، از وضعیت منطقه‌ی ویندوز خود مطلع شوید. همچنین می‌توانید به ساعت و تاریخ ویندوز خود نگاهی بی‌ا‌ندازید. اگر تاریخ و ساعت شما با اعداد فارسی نمایش داده شده باشند، یعنی منطقه‌ی شما بر روی فارسی است و اگر انگلیسی باشند، یعنی تنظیمات منتطقه‌ی شما بر روی حالت انگلیسی قرار دارد.
    آموزش فارسی کردن اعداد در word 06
  5. خب، برگردیم به نرم‌افزار Word بریم سراغ کار اصلی. الان قرار هست کاری کنیم که نرم‌افزار Word، خودش به‌صورت اتومات، برای صفحات ما شماره گذاری کنه. خبر خوب اینه که Word این قابلیت رو داره که در حالت مختلف برامون صفحات رو شماره‌گذاری کنه. البته این آموزش درباره‌ی قابلیت‌های اون نیست و فقط برای نمونه، حالت ساده‌ی این قابلیت رو فعال می‌کنیم. برای این‌کار اول از همه از منوی بالا به قسمت Insert رفته و از قسمت Header and Footer، بر روی Page Number کلیک می‌کنیم. مشاهده‌ می‌کنید که بعد از کلیک بر روی این گزینه، انواع حالت‌های مختلف شماره‌ی صفحه، برای ما نمایش داده میشه و می‌تونید روی یکی از اون‌ها کلیک کنید. شماره‌ی صفحه بالا باشه، پایین باشه یا وسط باشه، و البته سایر تنظیمات. فعلا در این آموزش، ما فقط شماره‌ی صفحه رو اضافه می‌کنیم و در آموزش‌های بعدی، سایر امکانات این ابزار رو به تفصیل بررسی خواهیم کرد.
    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-07
  6. مشاهده می‌کنید که با وجود انجام همه‌ی مراحل بالا، شماره‌ی صفحات ما با زبان انگلیسی هست و روش‌های عمومی که در اینترنت توضیح داده شده هم (مانند تغییر فونت ، و یا راست چین کردن حالت شماره‌ی صفحات) نیز کمکی به شما نمی‌کنه. بر روی قسمتی که شماره‌ی صفحه نوشته شده است، دوبار کلیک می‌کنیم تا وارد بخش Header and Footer بشویم. (مشاهده‌ می‌کنید که پس از دبل کلیک بر روی این قسمت، موقتاً رنگ شماره‌ی صفحه پررنگ شده و سایر نوشته‌ها کمرنگ خواهند شد)
    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-08
  7. برای فارسی کردن این عدد، باید چند مرحله رو بگذرونیم.
    – اول از همه دکمه‌های Ctrl + H رو می‌زنیم که وارد قسمت Find and Replace بشیم.
    – بعد از اون بر روی قسمت خالی روبروی Find What کلیک کرده و بعد از اون، بر روی دکمه‌ی More که در پایین سمت چپ پنجره‌ی Find and Replace قرار داره کلیک می‌کنیم تا سایر تنظیمات و گزینه‌های پیشرفته‌ی این قسمت برای ما نمایان بشه.
    – سپس بر روی دکمه‌ی Special کلیک کرده و گزینه‌ی Any Digit کلیک می‌کنیم تا برنامه تمامی اعداد رو در نظر بگیره. مشاهده می‌کنید که در قسمت روبروی Find What، عبارت ^# نوشته خواهد شد.
    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-09

    – بر روی دکمه‌ی Format، و بعد اون بر روی گزینه‌ی Language کلیک می‌کنیم تا زبان موارد مورد جستجو را نیز انتخاب کنیم. (در مرحله‌ی قبل گفتیم همه‌ی اعدادرا انتخاب کن و در این مرحله قرار است بگوییم از بین آن اعداد، تمام آن‌هایی  را که به زبان انگلیسی می‌باشد را انتخاب کن).

    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-10

    – در پنجره‌ی جدید بر روی English (United States) کلیک کرده و سپس Ok را می‌زنیم.
    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-11– حال اینار برروی فضای خالی روبروی عبارت Replace with کلیک کرده و بعد از آن بر روی کلید Format کلیک کنید و گزینه‌ی Language را بزنید

    – در پنجره‌ی جدید، یکی از دو گزینه‌ی Arabic (Iraq) و یا Persian (Iran) را انتخاب کنید. سپس Ok را بزنید.

    آموزش-فارسی-کردن-اعداد-در-word-13

    – در مرحله‌‌ی آخر، بر روی Replace All کلیک کنید تا تمامی شماره صفحات انتخاب شده و با فونت فارسی تغییر کنند.
    – برای شما پنجره‌ای با این عنوان که تعداد …. مقدار تغییر کرد، نمایش داده خواهد شد. بر روی Ok کلیک کنید. حال می‌توانید پنجره‌ی Find and Replace را نیز ببندید.

  8. تبریک میگم. تمام مراحل انجام شده و شما توانستید اعداد شماره‌ی صفحات را به فارسی تبدیل کنید، بدون اینکه به اعداد درون متن شما آسیبی وارد شده و نظم زبانی آن‌ها بهم بریزد.

خب، این آموزش هم به پایان رسید. امیدوارم تونسته باشم بخشی از ایرادات شما را در نرم‌افزار Microsoft Office Word برطرف کرده باشم. لطفاً اگر ایرادی در آموزش‌ها وجود داره از طریق قسمت نظرات، ایمیل و یا پیغام در اینستاگرام، موارد را به من اعلام کنید که اون‌ها رو در اسرع وقت برطرف کنم.

ویدیو این آموزش رو هم می‌تونید از طریق وبسایت من وصال و درس و مهارت و یا صفحه‌ی اینستاگرام @vesal.keshavarz یا @learnforlife.ir مشاهده کنید.

ممنون میشم اگر این آموزش را با سایر دوستانتون هم به اشتراک بگذارید 😉

 

پیروز و سربلند باشید، در ایرانی آباد

وصال کشاورز

وصال کشاورز