مقدمه

عرض سلام و ادب دارم خدمت شما همراهان عزیز. همانطور که در قسمت اول اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت مشاهده کردید، راه‌اندازی یک شبکه‌ی پایدار و اصولی در یک سازمان، نیازمند آشنایی با تجهیزات مختلف و رعایت استاندارد‌های آن‌هاست. همچنین باید کمی ظرافت به خرج داده و با آینده‌نگری، تجهیزات مناسب را پیشنهاد داد.

البته، بر همگان روشن است که در کنار دانش و وقوف به استاندارد‌ها و علوم شبکه، تجربه نیز مهم بوده و انتخاب تجهیزات مناسب برای یک سازمان متوسط و یا بزرگ، ممکن است کمی سخت بنظر بیاید. این مهم، یکی از دلایلی است که اهمیت مشاوره و یا برون‌سپاری برخی امور را برای واحد‌های انفورماتیک و یا صاحبان کسب و کار اشکار می‌سازد. البته باید توجه داشت که باید نسبت به انتخاب شرکت مشاور در زمینه‌ی شبکه بسیار حیاتی بوده و باید برای این مورد، حساسیت‌های زیادی را به خرج داد.

گروه دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

4 تلفن وویپ

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - VoIP

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – VoIP

سیستم نو ظهور VoIP  (Voice over Internet Protocol) ، سیستم بسیار مقرون به صرفه‌ای است که برای کاهش هزینه کسب و کارهای چند مکانی طراحی شده است و چند سالی از عمر آن می­گذرد.

این سیستم که می‌تواند بر بستر شبکه داخلی و یا اینترنت اجرا شود، باعث کاهش هزینه تماس های داخلی و یا بیرونی شرکت می­شود.

از جمله مزایای سیستم ویپ می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بی نیازی از سیم کشی مجزا
  • کنفرانس‌های صوتی و تصویری
  • تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
  • توسعه و گسترش آسان
  • مدیریت متمرکز و کاربری آسان
  • ضبط و ذخیره مکالمات
  • قابلیت راه اندازی در منزل و دورکاری
  • تلفن گویا

این موارد تنها بخشی از مزایای ویپ در مقابل یک سیستم سانترال هستند که نشان می­دهد استفاده از یک سیستم سانترال در سازمان شما هیچ کدام از قابلیت های بالا را به شما ارائه نمی‌­دهد و بروزرسانی آن نیز بسیار هزینه‌ بردار و سخت می‌باشد.

4-1- راه‌اندازی سیستم وویپ

4-1-1- استفاده از مرکز تلفن (UCM)

در این روش یک دستگاه مرکز تلفن در اتاق سرور شما برای مدیریت و انجام تنظیمات، تعبیه میشود که نسبت به تعداد خط های شهری می­توان دستگاه های مختلفی را ارائه کرد. همچنین در این سیستم دیگر نیازی به آداپتور برای تلفن‌ها نمی‌باشد و می‌توان آن‌ها را با استفاده از سوئیچ های POE روشن نمود.

این دستگاه‌ها عموماً قابلیت دریافت خط شهری و استفاده از تلفن آنالوگ را دارا می‌باشد (بسته به نوع آن و تعداد ورودی‌ها). همچنین می‌توان بر روی آن از خطوط اینترنتی SIP و فکس نیز استفاده نمود.

4-1-2 استفاده از سرور

در این روش، سرور مدیرتی VoIP بصورت نرم‌افزاری بر روی سرور (یا ماشین مجازی) نصب شده و توسط یک Gateway، خطوط شهری شما به آن متصل شده و سپس توسط سوئیچ POE تلفن‌های شما روشن می‌شوند. همچنین می‌توان بر روی آن از خطوط اینترنتی SIP نیز استفاده نمود.

لازم به ذکر است در دو مورد فوق نیازی به کابل کشی مجدد نیست و تمامی دیتا و برق، بر روی کابل شبکه عبور داده می‌شود، همچنین در هر دو روش می‌توان با استفاده از FXS نسبت به استفاده از تلفن‌های آنالوگ در شبکه اقدام نمود.

4-1-3 گوشی تلفن VoIP

همانگونه که سیستم‌های تلفن سانترال قدیمی (مانند Panasonic)، نیازمند استفاده از گوشی‌های تلفن مخصوص به خود بودند، در سیستم VoIP نیز برای استفاده از امکانات، باید از گوشی‌های تلفن VoIP استفاده نمود. البته می‌توان بصورت نرم‌افزاری نیز با نصب برنامه بر روی سیستم و یا گوشی موبایل، از این امکانات استفاده کرد. همچنین همانطور که پیشتر گفته شد، می‌توان با استفاده از FXS، از تلفن‌های آنالوگ نیز در مجموعه استفاده کرد.

این انعطاف و تنوع در بهره‌گیری از تلفن‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، از دیگر مزایای VoIP نسبت به سیستم‌های سانترال قدیمی می‌باشد.

5- پشتیبان‌گیری

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - پشتیبان‌گیری

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – پشتیبان‌گیری

امروزه با توجه به حملات بالای ویروس‌ها، باج افزارها و بدافزارها و همچنین احتمال خرابی هارد و حذف اطلاعات بصورت عمدی و یا سهوی توسط کارکنان، عمل پشتیبان‌گیری مستمر بسیار حیاتی می‌باشد.

پشتیبان‌گیری را می‌توان به‌صورت دستی و یا خودکار انجام داد، اما با توجه به ماهیت بد‌افزارها (ویروس، باج‌افزار و … ) و همچنین احتمال فراموشی انجام آن، پیشنهاد می‌شود کاملا بصورت سیستماتیک و با استفاده‌ از نرم‌افزارهای حرفه‌ای صورت گیرد.

اصل اولیه‌ برای پشتیبان‌گیری، ذخیره اطلاعات بر روی 3 مرکز شامل: بر روی سیستم ، بر روی سرور پشتیبان گیری (در شبکه بصورت ایزوله) و بر روی فضایی خارج از شبکه و سازمان، می‌باشد.

پیشنهاد می‌گردد علاوه بر پشتیبان‌گیری از پایگاه داده که بر روی سرورها انجام می‌گیرد، یک سرور پشتیبان‌گیری به‌صورت ایزوله راه‌اندازی شود تا از سلامت داده‌ها (شامل ماشین‌های مجازی و اطلاعات درون آن‌ها، پایگاه‌های داده‌ی نرم‌افزارها، فایل‌های موجود بر روی شبکه و فایل سرور و …)، اطمینان حاصل گردد.

5-1- نرم‌افزار Veeam Backup & Replication

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - نرم‌افزار Veeam

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – نرم‌افزار Veeam

نرم‌افزار Veeam Backup در بین نرم‌افزارهای پشتیبان‌گیری موجود در دنیای شبکه، بهترین کارایی و هماهنگی را با Esxi و ماشین‌های مجازی دارد که به همین دلیل، به انتخاب اول کارشناسان شبکه، برای پشتیبان‌گیری در سازمان‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ، تبدیل گردیده است.

5-2- سیستم مورد نیاز

برای پشتیبان‌گیری به‌صورت ایزوله، از فضای داده‌های موجود در شبکه‌، نیازمند یک سیستم با حداقل امکانات ذیل می‌باشد:

  • حداقل رم 4 گیگ
  • حداقل پردازنده‌ی دو هسته‌ای
  • حداقل فضای 2 ترابایت هارد
  • وجود Raid بر روی سیستم باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌گردد.

البته می‌توان به‌جای استفاده از سیستم، از SANهای موجود در بازار نیز استفاده نمود با توجه به ماهیت کارکرد آن‌ها، هم عمر بیشتری نسبت به سیستم کامپیوتری داشته و هم دارای Raid بصورت سخت‌افزاری بوده که حتی در صورت از بین رفتن یکی از هارد‌دیسک‌ها، اطلاعات دچار آسیب نشده و به‌راحتی می‌توان هارد معیوب را جایگزین نمود.

مدل پیشنهادی برای این کالا،QNAP مدل TS-431P می‌باشد که دارای امکاناتی نظیر: خشاب برای افزودن 4 هارد، پشتیبانی از انواع Raid، سخت‌افزار قدرتمند برای فعالیت به‌صورت 24/7 (هفت روز هفته، 24 ساعته).

6- پرینتر سرور

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت - پرینت سرور

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – پرینت سرور

اگر در سازمان، پرینترها قابلیت اتصال کارت شبکه را نداشته باشند، باید آن‌ها را از طریق کامپیوترها به اشتراک بگذارید. این روش معایبی دارد که به‌مرور، استهلاک شمارا افزایش داده و سرعت انجام کارها را کند می‌کند.

به‌طور مثال، سیستمی که پرینتر را به اشتراک می‌گذارد، باید دائما روشن باشد. اگر سیستم هنگ کند، بر روی روند کار پرینتری که به اشتراک گذاشته شده نیز تاثیر گذاشته و اختلال می‌گذارد.

برای رفع این مشکل، می‌توانید از قطعه‌ای به نام پرینت سرور استفاده نمایید.

این قطعه، کار همان سیستمی که قرار است پرینتر شما را به شبکه متصل نماید، انجام می‌دهد. با این تفاوت که محدودیت‌ها و مشکلات آن را ندارد.

7 زیرساخت شبکه

زیرساخت شبکه، حکم شریان‌های ارتباطی را در مجموعه دارد و به همین دلیل، از اهمیت بسیار بالایی در شبکه برخوردار است. در زیرساخت شبکه، نقشه‌کشی اولیه، استفاده از قطعات و کالای مرغوب، و همچنین رعایت اصول راه‌اندازی یک شبکه‌ی ساختاریافته را باید رعایت کرد. این موارد در تمامی شبکه‌ها و با هر گستره‌ای، باید رعایت شود تا شبکه بتواند به صورت قابل اطمینان و بدون بروز خطا، دائما فعال باشد. همچنین شبکه باید پویا بوده و به‌راحتی بتوان آن را با حداقل تغییر، گسترش داد.

سعی کنید در زیرساخت شبکه، صرفه‌جویی را کنار گذاشته و از بهترین کیفیت قطعات استفاده نمایید. به‌طور مثال، حتماً از کابل‌های Flook Pass و SFTP استفاده نمایید. همچنین برای Patchpanel و Keystone نیز از بهترین برند‌های موجود در بازار بهره بگیرید. زیرا زیرساخت تا سال‌های سال با شما خواهد بود و در صورت استفاده از کیفیت نامناسب، در طول استفاده از این زیرساخت، با مشکل های عدیده مواجه خواهید شد.

8 آنتی‌ویروس تحت شبکه

وجود آنتی‌ویروس یکی از الزامات شبکه است که باعث افزایش 80 درصدی امنیت سیستم‌ها، اطلاعات و پایداری شبکه می‌گردد.

فارغ از برند، اولین رکن مهم در آنتی‌ویروس،‌ برخورداری از لایسنس اورجینال و امکان بروزرسانی لحظه‌ای است. زیرا هکر‌ها و ویروس‌نویسان، با همان‌ سرعتی پیشرفت می‌کنند که تکنولوژی در حال پیشرفت است. لذا سرور آنتی ویروس باید هر روز آپدیت شود تا بتواند نسبت به شناسایی و حذف ویروس‌های جدید اطلاع و اقدام نماید.

لطفاً مدنظر داشته باشید که اگر در شبکه‌ی شما بیشتر از 10 سیستم وجود دارد، حتماً از آنتی‌ویروس‌های تحت شبکه استفاده نمایید. این آنتی‌ویروسها دارای مزیتهای عمده‌ای هستند که صرف هزینه‌ی بیشتر را کاملا توجیه می‌نماید:

  • مدیریت متمرکز سیستم‌ها و آنتی‌ویروس‌های نصب شده بر روی آن‌ها
  • امکان اعمال سیاست‌های کنترلی، نظارتی و امنیتی بر روی تمام سیستم‌ها، از روی سرور و بصورت متمرکز
  • یکسان سازی بروزرسانی تمامی سیستم‌ها و مدیریت آپدیت‌ها از روی سرور
  • جلوگیری از بروزرسانی جداگانه‌ی آنتی‌ویروس‌ها و مدیریت متمرکز فایل‌های بروزرسانی

جمع‌بندی

امیدوارم این دو مقاله به شما در ارائه‌ی راهکار و انتخاب تجهیزات مناسب برای واحد انفورماتیک و راه‌اندازی یک شبکه‌ی پایدار و مطمئن، کمک کرده باشد. اگر قصد مطالعه‌ی بیشتر در زمینه‌ی شبکه را دارید و یا اگر هنوز در ابتدای راه هستید، پیشنهاد می‌کنم برای افزایش آگاهی و تسلط، این دو مطلب را نیز مطالعه نمایید.

نقشه‌ی راه ورود و مسیر راه در دنیای شبکه

نکات مهم در کابل کشی شبکه در ساختمان

 از همراهی شما سپاسگذاریم. لطفاً با ارائه‌ی نظرات، انتقادات و پیشنهاداتتان، ما را در بهتر شدن مطالب یاری نمایید.

دیاکو شبکه

گروه دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت جهت بازدید از پروژه، از طریق شماره تلفن 03536298224 و یا واتس‌آپ 09913228979، نسبت به برقراری تماس اقدام نمایید.

کارشناسان واحد فروش، فنی و پشتیبانی در تمامی روزهای هفته آماده‌ی ارائه‌ی پاسخگویی و خدمات به شما عزیزان می‌باشند.

وصال کشاورز