سلام و درود خدمت همه‌ی شما همراهان گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه، و وبسایت آمورشی درس و مهارت. وحید عباسی هستم، سرپرست فروش مجموعه و در این مقاله‌ی جامع قرار هست انواع کابل‌های شبکه رو بررسی کنیم و با انواع دسته‌بندی اونها آشنا بشیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه و از اطلاعات اون بتوانید در پروژه‌هاتون استفاده کنید و به صورت تخصصی به انجام امور زیرساختی بپردازید. همچنین می‌توانید برای آشنایی با سایر اجزا شبکه، این مقالات رو هم مطالعه کنید. ضمناً، این مطلب، قسمت دوم این مقاله هست. برای مطالعه‌ی قسمت اول می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

تاریخچه و انواع کابل شبکه – قسمت 1

مفهوم Broadcast Domain و Collision Domain در شبکه

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – ۱

اهمیت تجهیزات شبکه و اتاق سرور در شرکت – 2

تاریخچه پیدایش شبکه­ های کامپیوتری – قسمت اول

کابل شبکه

انواع کابل شبکه

کابل های شبکه از دو دیدگاه مختلف دسته بسته میشوند:

  • براساس نسل یا Category کابل که در مباحث قبلی همه آن­ها رو نام بردیم CAT1, CAT2, CAT3, CAT4, CAT5, CAT5E, CAT6, CAT6A, CAT7, CAT7A, CAT8

کابلی که در حال حاضر بیشتر در صنعت IT مورد استفاده قرار میگیرد نسل ششم یا همون CAT6 است.

این کابل شبکه دارای 8 رشته سیم رنگی می­‌باشد و در اکثر مواقع برای سر بندی و نصب کانکتور های مرتبط از سر بندی سری B استفاده می‌­کنند. رنگ­های موجود در کابل را در جدول زیر مشاهده می­کنید.

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 1

  • براساس اجزای تشکیل دهنده وکاربرد کابل­های شبکه:

اجزای تشکیل دهنده کابل های شبکه به شرح ذیل می­باشند:

  1. روکش بیرونی کابل (ژاکت): این روکش از مشتقات پلاستیک ساخته شده است و در دو نوع مختلف روانه بازار شده­اند روکش­های کابلی با جنس PVC و روکش­های کابلی از جنس LSZH روکش بیرونی کابل مانع از آسیب دیدن کابل در برابر آفتاب، آب و … میشوند.
  2. روکش درونی کابل: این روکش نیز از مشتقات پلاستیک بوده و وظیفه آن محافظت از مغزی مسی کابل و عدم ایجاد اتصال کوتاه بین مغزی­های مسی کابل می­باشد.
  3. مغز مسی: همانطور که از اسم آن مشخص است رشته سیم با جنس مس و یا آلومینیوم است که در مرکز تمامی پوشش ها قرار دارد و وظیفه آن هم انتقال داده و برق می­باشد.
  4. فویل: در بعضی از مدل­های کابل شبکه از فویل با جنس آلومینیومی استفاده می­شود که برای کاهش نویزهای الکتریکی و الکترومغناطیسی تعبیه شده­اند و همچنین باعث افزایش طول عمر کابل و امنیت فیزیکی بیشتر می­شوند.
  5. شیلد یا زره: در نوع دیگری از کابل های شبکه علاوه بر وجود فویل آلومینیومی از شیلد که جنسی آلومینیومی و یا گالوانیزه دارد نیز استفاده می­شود شیلدها باعث افزایش طول عمر کابل، امنیت فیزیکی و همچنین کاهش محسوس نویزها می­شوند
  6. صلیب: در وسط کابل شبکه قرار گرفته است و هر زوج را از دیگری مجزا می­سازد و همچنین در کشیدگی های در کنار روکش بیرونی به پاره نشده کابل کمک می­کند.
  7. ریپ کورد: یک نخ در انواع کابل های شبکه است که وظیفه آن بریدن روکش بیرونی کابل است تا سیم­های کابل نمایان شوند و خطر بریده شدن سیم­های داخل را نداشته باشیم.

 

  • کابل شبکه UTP (Unshielded twisted pair): این مدل از کابل که تقریبا اولین نوع از کابل شبکه و رده پایین ترین نوع از -کابل شبکه می­باشد از روکش پلاستیکی، جدا کننده، مغزی مس و روکش پلاستیکی آن تشکیل شده است و در برابر نویزهای الکتریکی به شدت حساس می­باشد.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از کابل شبکه UTP را مشاهده خواهید نمود:

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 3

  • کابل شبکه U/FTP (unshielded foil twisted pair): این مدل از کابل شبکه همان نوع UTP است که تفاوت آن در وجود Foil آلومینیومی بر روی روکش پلاستیکی موجود بر روی مغزی مس است و باعث نویز پذیری کمتری می­شود.

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 4

در تصویر زیر، نمونه‌ای از کابل شبکه U/FTP را مشاهده خواهید نمود:

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 5

 

  • کابل شبکه F/UTP (unshielded foil  twisted pair): این مدل از کابل­های شبکه نیز نسل ارتقا یافته از کابل­های UTP هستند تا میزان نویز پذیری آن­ها را به حداقل برسانند. در بازار ایران به این نوع کابل FTP نیز می­گویند.

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 6

در تصویر زیر، نمونه‌ای از کابل شبکه F/UTP را مشاهده خواهید نمود:

 

  • کابل شبکه SF/UTP (screened shielding twisted pair): این مدل از کابل های شبکه در بازار ایران با نام SFTP شناخته می­شوند که در واقع از لحاظ علمی نام اشتباهی است این کابل­ها نوع دیگری از کابل UTP هستند که برای نویز پذیری بسیار کمتر طراحی شده­ اند.

 

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 8

در تصویر زیر، نمونه‌ای از کابل شبکه SF/UTP را مشاهده خواهید نمود:

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 9

.

.

.

.

.

.

حروف و اعداد نوشته شده روی کابل:

  • سازنده: برند سازنده بر روی کابل نوشته شده است مانند Legrand, Nexans, infinity, Schneider و بسیاری از برندها و کارخانجات که کابل شبکه تولید می­کنند.
  • رتبه بندی اشتعال پذیری ژاکت: این حروف ها که در ادامه توضیح داده خواهد شد میزان اشتعال پذیری روکش بیرونی کابل را رتبه بندی می­کنند و باید حتما در انتخاب کابل خود توجه کنید.
    • CM:
      Communications Multipurpose ابتدایی ترین رتبه بندی اشتعال پذیری ژاکت است که شعله را توسط مواد شیمیایی هالوژنه به تاخیر می­اندازد. این استاندارد توسط استاندارد تست سوختگی صنعت، UL 1581 مشخص شده است. ژاکت CM با PVC روکش شده با چگالی بالا عایق شده است که دود غلیظ را با سمیت بالا آزاد می­کند و بسیار خطرناک است.کابل CM برای استفاده عمومی طراحی شده است و معمولاً به عنوان پچ کورد استاندارد یافت می­شود که اتصال مستقیم بین دو دستگاه را فراهم می­کند.
    • CMR:
      کابل چند منظوره ارتباطات، رایزر (CMR) یک استاندارد ژاکت مقاوم در برابر شعله است که در UL 1666 تعریف شده است. ژاکت CMR با مواد PVC مقاوم در برابر آتش روکش شده و با چگالی بالا عایق شده است. هنگامی که کابل آتش می گیرد، گاز سمی حاوی مواد هالوژنه منتشر می کند. پس از انتشار هالوژن (کلر) در تمام شدن اکسیژن و خفه کردن آتش کمک می­کند..این روکش برای سیم کشی بین طبقات و دیتا سنترها برای جلوگیری از گسترش آتش بین طبقات یا اتاق­ها طراحی شده است.
    • CMP:
      کابل چند منظوره ، Plenum (CMP) بالاترین درجه عایق ژاکت است که حتی می­توان به عنوان کابل شبکه نسوز از آن­ها یاد کرد. کابل پلنوم از عایق پلیمر اتیلن فلورینه (FEP) و غلاف بیرونی پلی وینیل کلراید کم دود (PVC) ساخته شده است. FEP ویژگی های ضد حریق بالایی دارد و نقطه اشتعال آن تا 800 درجه سانتی گراد است. علاوه بر این، کابل پلنوم با تفلون پوشانده شده است که از گسترش شعله جلوگیری می کند و انتشار دود و گاز سمی در احتراق را کاهش می دهد. بنابراین، کابل پلنوم برای ساخت کابل هایی که داده ها را با سرعت بالا در یک محیط تهویه شده انتقال می دهند بسیار مناسب است. که اکثرا در مراکز تجاری و دیتا سنترها استفاده می­شوند.
    • CMX:
      Communications Limited Purpose. کمترین الزامات درجه آتش را دارد. کابل دارای درجه کاربرد این کابل در فضای باز، در معرض هوای آزاد یا دفن مستقیم زیر زمین است. در نتیجه، مشخصاتی که برای انتخاب مواد ژاکت مطرح می شود، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش است. کابل CMX از یک روکش پلی اتیلن با چگالی کم خطی غیر PVC (LLDPE) استفاده می کند که در برابر اشعه ماوراء بنفش و آب و هوا مقاوم است. این روکش برای کابل­های Outdoor استفاده می­شود.

 

تفاوت روکش های شبکه در جدول زیر قابل تفکیک می­‌باشد:

تاریخچه و انواع کابل شبکه - قسمت 2 - 11

  • حداکثر دمای عملیاتی: میزان درجه قابل تحمل و مشتعل نشدن کابل بر روی آن حک شده است و عموما از درجه گذاری سلسیوس استفاده می­شود.
  • تعداد زوج­های بهم تابیده در کابل: تعداد سیم زوج­های مسی بهم تابیده را در این فاکتور میتوانید متوجه بشید که از علامت 2PR,4PR,6PR,8PR مشخص می­شوند چند زوج در کابل شما تعبیه شده است.
  • نوع محافظ کابل: اگر کابل شبکه محافظی داشته باشد حتما بر روی کابل حکاکی شده است که از حروف UTP, FTP, SFTP استفاده می­شود تا محافظ کابل شما را مشخص کند
  • قطر مس: این فاکتور قطر مس استفاده شده در رشته های سیم را مشخص میکند و در جدول زیر مشخص شده است. هر چقدر که این عدد بزرگ تر باشد قطر مس کمتر می­باشد. نماد این فاکتور حروف AWG می­ باشد.

 

  • دسته بندی کابل: که میتواند بین CAT5, CAT6, CAT6A, CAT7, CAT7A, CAT8 باشد و بر روی کابل نیز مشخص شده است
  • پهنای بند کابل: پهنای باند کابل­ها در طی تغییر دسته بندی یا همان CAT تغییر کرده است که در جدول زیر تمامی دسته بندی­ها مشخص شده اند.

 

  • حروف RoHS: این علامت به معنای استفاده بدون سرب و سایر مواد خطرناک در مراحل ساخت و تولید است.
  • حروف و اعداد xxxM: به معنای متراژ کابل است که هر 1 متر حک شده و متراژ کابل کم یا زیاد می­شود تا شما بدانید چقدر از کابل استفاده کرده­اید به عنوان مثال در ابتدای کابل عدد 350M حک شده و در انتها 1M که به معنای 305 متر بودن حلقه کابل شما می­باشد
  • اعداد MM/YY: ماه و سال ساخت کابل را نشان میدهد به عنوان مثال 01/19 که به معنی ژانویه سال 2019 است
  • استانداردها: که میتوان از علامت­هایی مانند ISO,IEC, TIA, ETL که هر کدام استانداردهای مختلف از کمپانی­های مختلف هستند.
  • حروف NVP: این کلمه مخفف (Nominal Velocity of Propagation) می­باشد. سرعتی است که سیگنال­ها در کابل به سمت پایین حرکت می­کنند که به صورت درصدی از سرعت نور در خلاء بیان می شود. بنابراین یک NVP معمولی برای یک کابل ممکن است 69٪ باشد (گاهی اوقات 0.69 بیان می‌شود).
  • حروف و اعداد OHM x: بیان گر مقاومت الکتریکی کابل است که بین عدد 1 تا 100 بر روی کابل­های شبکه حک می­شود. هرچقدر این عدد پایین تر باشد افت POE شما نیز کمتر می­‌شود.

خب، همونطور که مشاهده کردید، کابل‌های شبکه دنیای وسیعی دارند و برخلاف اینکه در نگاه اول بسیار ساده می‌آیند، زمانی که به صورت تخصصی وارد آن می‌شوید، این نکته را درخواهید یافت که انتخاب کابل مناسب، نیازمند تجربه و دانش بوده و نمی‌توان از یک نوع کابل در تمامی پروژه‌ها استفاده نمود. اگر در انتخاب کابل مناسب دچار تردید شده‌اید، می‌توانید با تلفن 03591098979 یا 03591098224 و یا 09913228975 تماس گرفته و از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان دیاکو شبکه بهره‌مند گردید.

گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه این افتخار را دارد که با رعایت اصول استاندارد و دانش روز، نسبت به مشاوره، اجرا و پشتیبانی از شبکه‌های کامپیوتری در استان یزد، فارس، اصفهان، تهران و هرمزگان، خدمات لازم را به شما عزیزان ارائه نماید.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و تعیین نوبت جهت بازدید از پروژه، از طریق شماره تلفن ۰۳۵۹۱۰۹۸۹۷۹ و یا واتس‌آپ ۰۹۹۱۳۲۲۸۹۷۶، نسبت به برقراری تماس اقدام نمایید.

کارشناسان واحد فروش، فنی و پشتیبانی در تمامی روزهای هفته آماده‌ی ارائه‌ی پاسخگویی و خدمات به شما عزیزان می‌باشند.

 

فروشگاه آنلاین تجهیزات شبکه نت متال

همچنین برای خرید مطمئن، می‌توانید به فروشگاه تخصصی تجهیزات شبکه نت‌متال مراجعه نمایید

 

منبع: وبسایت دیاکو شبکهوبسایت درس و مهارت