یک سوال مهم!!! تفکر سیستمی چیست و چگونه به رشد و توسعه فردی یا سازمانی شما کمک می‌کند

تعریف تفکر سیستمی (system thinking):

تفکر سیستمی یک روش نو برای عملکردی سیستماتیک و هدفمند است. این نوع تفکر به شما کمک می‌کند به مسائل با دید بازتری نسبت به مشکلات، چالش‌ها و واقعیت‌های موجود، نگاه کنید.

تفکر سیستمی نه تنها توسط مدیران و کارآفرینان به کار گرفته می‌شود، بلکه شما در زندگی شخصی خود نیز این امر را به کار می‌بندید. در نظر بگیرید مدیری برای افزایش فروش خود بخواهد خط تولید جدیدی به سازمان اضافه نماید، نکات قابل توجه تنها بودجه مورد نیاز، تامین ‌کنندگان و پیمانکاران راه اندازی خط تولید نیستند، بلکه تفکر سیستمی در این مرحله به کمک شما خواهد آمد و بایستی در نظر داشته باشید که علاوه بر موارد مذکور شاخص‌ های دیگری مانند وجود یا عدم وجود منابع انسانی کافی و کارآزموده برای خط تولید جدید در سازمان شما وجود دارد یا نه؟ بازار پیش‌ بینی شده برای محصولاتی که توسط خط تولید جدید تولید می شوند بر اساس آمار واقعی هستند؟ تعداد جامعه هدف شما چقدر است؟ رقبای فعال شما چه کسانی هستند؟ و…

علاوه بر آن همانطور که پیش تر نیز اعلام شد، تفکر سیستمی در جنبه‌های مختلف زندگی نیز مشهود است. برای مثال شما برای خرید از فروشگاه نیز این مسائل را در نظر دارید که خریدهای انجام شده متناسب با نیاز شما هست یا خیر؟ چه تامین‌کنندگان مناسب‌تری برای محصول مورد نظر شما وجود دارند؟ و…

تفکر سیستمی رویکردی جامع برای ارتباط بین بخش ‌های مختلف یک سیستم را ایجاد می ‌کند و بدنبال ایجاد فرایندها و انتخاب های متعادل جهت افزایش و بهبود کارایی سیستم است.

کاربرد تفکر سیستمی چیست ؟

در تفکر سنتی اجزای یک سیستم به صورت جزیره‌ای و مجزا در نظر گرفته میشد، اما در تفکر سیستمی تمامی اجزا با یکدیگر در تعامل بوده و بر هم اثرگذار می‌ باشند. تفکر سیستمی به شما کمک می‌کند که سخت ترین و پیچیده ترین مسائل را به بخش های کوچک تفکیک کرده و حل کنید. در واقع تفکر سیستمی در حل مسائلی که بسیار پیچیده هستند، راهکار شفافی ندارند و تاثیرپذیری بالایی از محیط و رقابت دارند به کمک شما می‌ آیند.

تفکر سیستمی چگونه به رشد فردی یا سازمانی کمک می‌کند؟

برای درک این موضوع چند فایده تفکر سیستمی را بررسی خواهیم کرد. تفکر سیستمی به شما کمک می‌ کند که:

  • ارتباط های متقابل بین رویدادها و اتفاقات پیش‌ آمده در بخش های مختلف را کشف کنید.
  • علل شکست را شناسایی و جهت رفع آن برنامه‌ ریزی داشته باشید.
  • اضافه کاری ها را حذف و راهکارها را به بالاترین سطح کارایی خود برسانید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، تفکر سیستمی با دستیابی به اهداف فوق شما را در مسیر رشد فردی و سازمانی هدایت و حمایت می‌کند.

 

قسمت اول: تعریف سیستم سازی کسب و کار

قسمت دوم: فواید سیستم سازی کسب و کار

منبع: آکادمی آموزشی درس و مهارت

نگارنده: دکتر محدثه زحمتکش