فواید سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی کسب و کار در مقاله قبلی با عنوان تعریف سیستم سازی کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت و در این مقاله قصد داریم با فواید و دستاوردهایی که سیستم سازی برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد، آشنا شویم.

به طور کلی سیستم‌سازی به شما اجازه می‌دهد که:

  • کاهش هزینه‌ها: سیستم سازی به شما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های تکرارپذیر و استانداردی ایجاد نمایید، فعالیت‌ها را پایش نموده، جنبه‌های غیرضروری و هزینه‌بر که فاقد ارزش افزوده هستند را شناسایی و حذف کنید و در مقابل نقاط بهبود را توسعه داده و در مسیری حرکت نمایید که هزینه و درآمد محصول و خدمات خود را متعادل کنید.
  • افزایش ارتباطات و کاهش تعارضات سازمانی: یکی از دستاوردهای مهمی که از سیستم سازی بدست خواهد آمد، مشخص شدن وظایف و اختیارات سمت‌های سازمانی است. در سازمانی که سیستم سازی کسب و کار انجام شده است، تمامی افراد مطابق سیستم طراحی‌شده فعالیت نموده و لذا چالش‌های شغلی کم‌تری را تجربه خواهید کرد.
    چرا به سیستم سازی کسب و کار نیاز داریم

    چرا به سیستم سازی کسب و کار نیاز داریم

  • افزایش کارایی در سازمان: در مسیر سیستم سازی، فرایندها مستند شده، دوباره‌کاری‌ها و فعالیت‌های غیرضروری حذف می‌شوند و در نتیجه کارایی سازمان افزایش خواهد یافت.
  • افزایش زمان مدیران ارشد سازمان برای رشد و توسعه کسب و کار: طراحی و پیاده‌سازی سیستم سازی کسب و کار امری زمان‌بر خواهد بود، اما ضروری است یکبار برای همیشه زمانی را برای این امر مهم اختصاص بدهید. در واقع مدیران ارشد سازمان شما همواره در حال اجرا، نظارت و کنترل فعالیت‌های روتین هستند و زمان مورد نیاز و کافی برای تحقیق، تحلیل و ارائه راه‌حل‌های بهبود را ندارند.

اگر شما هم از آن دسته مدیرانی هستید که قبل از توسعه کار خود ایده‌های نابی برای توسعه در ذهن داشته‌اید اما با رشد نسبتا کوچکی در اندازه سازمان خود، انگیزه و زمان خود را از دست داده‌اید و در حال حاضر تمام زمان خود را برای حل روزمرگی‌ها می‌گذرانید، سیستم سازی کسب و کار را جدی بگیرید.

 

قسمت اول: تعریف سیستم سازی کسب و کار

منبع: آکادمی آموزشی درس و مهارت

نگارنده: دکتر محدثه زحمتکش