سلام و درود ویژه به تمامی مهندسین عزیز شبکه، مخصوصاً تازه واردانی که تصمیم بر ورود به این وادی زیبا را دارند. و بیشتر از آن، یک خدا قوت ویژه به تمامی تازه واردانی که قصد دارند از سطح مبتدی خارج شده و به کارشناس شبکه تبدیل شوند.

مقالات مفید و پیش نیازها

چندی قبل، مطلبی با عنوان نقشه‌ی راه ورود و مسیر راه در دنیای شبکه را برای نازه واردان به این حوزه، نگاشتم که پیشنهاد می کنم حتماً سری به اون مطلب بزنید و اون رو مطالعه کنید. در کنار نقشه‌ی راه ورود و مسیر راه در دنیای شبکه، مطالبی تکمیلی برای آشنایی با برخی اجزای مهم و ابتدایی شبکه نیز نگاشه و بر روی وبسایت قرار گرفت. مطالبی مانند:

خب، اگر مطالب فوق را مطالعه کرده باشید، خواهید دید که یادگیری برخی مطالب، پیش نیازهای ورود به دنیای شبکه های کامپیوتری است و برای فعالیت در بازار آشفته ی داخل، باید این موارد را به شکل مناسب فرا بگیرید.

یادآوری مسیر ورود به دنیای شبکه و نقشه راه اولیه

  • شما اگر نقشه‌ی راه نداشته باشید، نمی‌توانید تصمیم بگیرید کدام مبحث پیش‌نیاز کدام تکنولوژی و درس است، و کدام مطالب را باید به‌صورت هم‌نیاز فرا گرفت. در مورد سیاره‌هایی که بر روی هم اثر می‌گذارند نیز باید این جمع‌بندی برسید که کدام تکنولوژی‌ها را در چه سطحی از دانش باشد آغاز کنید که بالانس تخصصی شما دچار خلل نشود.
  • شما نمی‌توانید یک حوزه‌ را شروع کنید و آن را تا انتها پیش بروید و بعد سراغ حوزه‌ی دیگر بروید ! بله، دقیقاً. درست است که لازمه‌ی تبدیل شدن به یک متخصص واقعی، تمرکز است، اما این تمرکز را نمی‌توان از روز اول آغاز کرد. بلکه در سطح اولیه نیاز است با تکنولوژی‌های مختلف در سطح کارشناس آشنا شد، سپس یک حوزه را به عنوان تخصص دنبال کرد.
  • اگر در یک آگهی، اسامی تکنولوژی‌های شبکه را در کنار نرم‌افزارهای گرافیکی و زبان‌های برنامه‌نویسی دیدید، سریعاً صحنه را ترک و فرار را بر قرار ترجیح دهید !!!
  • شما کارشناس امروز و متخصص فردا در علم کامپیوتر هستید. شما بــــایـــــــــــــد مطالب تخصصی را به زبان اصلی بخوانید. پس دست بر زانو نهاده! بلند شوید کمی زبان بخوانید و مطالب را تا آنجایی که برایتان مقدورهست و حتی نیست! از روی رفرنس (منابع) زبان اصلی فرا بگیرید. این مورد هم به درک بهتر مطالب کمک می‌کند، هم در خاطرتان بهتر می‌ماند و هم برای در اجرا به شما کمک خواهد کرد. درضمن، حداقل پروسه‌ی ترجمه و چاپ مجدد مطالب تخصصی در بهترین حالت حدود یک الی دو ماه است! که البته ترجمه‌ی نهایی معمولاً دارای ایرادات زیاد و تفاوت با اصل مطلب می‌باشد، و با توجه به اینکه مطالب تخصصی سریعاً بروز شده و مطالب قدیمی ارزش و اعتبارشان را از دست می‌دهند،مترجمین و انتشاراتی‌ها علاقه‌ای به ریسک ورود به این بازار را ندارند.

نقشه ی کلی شبکه برای تازه واردها

می خواهید بدانید چگونه می توانید از کارشناس مبتدی شبکه به کارشناس شبکه تبدیل شوید؟ لطفاً به این عکس و موارد آن با دقت نگاه کنید:

البته این نظر بنده است، شاید در مواردی، با نظر سایرین در تضاد باشد

الان تصور ما این است که ردیف آبی، یعنی Network+ , Storage+ , Linux (Basic)، را کامل فرا گرفته اید و قصد دارید از سطح تازه وارد، به مرحله ی کارشناس قدم بردارید. برای شما دو خبر دارم، خبر خوب و خبر خوبتر!

خبر خوب اینکه، شما به عنوان یک کارشناس شبکه، باید و باید و باید تمامی موارد مرحله ی بعد را بلد باشید، زیرا بازار کار، این را از شما انتظار دارد که در سطح کارشناس، مراقب عملکرد شبکه باشید و در صورت بروز ایراد، عیب یابی انجام دهید و تا زمان حضور کارشناس ارشد، از توفق کار جلوگیری کنید و پروسه ی عیب یابی و رفع عیب را سرعت ببخشید. همچنین، بروزرسانی تجهیزات و سرویس های غیرحیاتی نیز قطعاً بر عهده شما خواهد بود. پس باید بدانید چگونه باید یک سویچ سیسکو یا روتر میکروتیک را بروزرسانی کرد، و یا در سرویس VoIP یک داخلی جدید تعریف کرد، یا در سیستم مجازی ساز، یک ماشین جدید را ایجاد کند!

و اما خبر خوبتر اینکه، شما در مرحله ی بعد از کارشناس (یعنی مرحله ی کارشناس حرفه ای)، دیگر نیاز نیست تمامی شاخه هایی را که در مراحل قبل یاد گرفته اید، تا انتهای آن تکنولوژی، فرا بگیرید. بلکه، جال که با گستره ی وسیعی از تکنولوژی ها، سرویس ها و راهکارها آشنا شده اید و مرخله ی مقدماتی همه ی آنها را فرا گرفته اید، براحتی می توانید یک حوزه را که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید و آن را در سطوح بالاتر فرا بگیرید، و به عنوان یک متخصص حرفه ای در آن حوزه، شناخته شوید.

در شبکه از مبتدی به کارشناس تبدیل شویم

دیگر وقت آن رسیده با کلمات مبتدی، تازه‌وارد، کارآموز و امثالهم، کاملاً خداحافظی کنیم و از این به بعد خود را کارشناس بنامیم. البته، لطفاً فکر نکنید با یک تغییر نام، ما از مبتدی به کارشناس تبدیل شده‌ایم! تازه اول راه و آغاز شب زنده‌داری و ضعیف شدن چشمان و خمیده شدن کمر و اعصاب خورد و غیره و غیره و غیره است!

نگران نباشید، اوضاع به این بدی نیست. بخش زیادی از پاراگراف قبل، شوخی و بزرگ‌نمایی بود 😉 اما در هر صورت، یک حقیقت غیر قابل کتمان و گریز ناپذیر وجود دارد: آغاز زندگی، برنامه‌ریزی و تلاش، مانند یک مهندس است.

و اما بریم و به نیازمندی‌های این تغییر:

این قسمت از مطلب نقشه‌ی راه ورود و مسیر راه در دنیای شبکه کپی شده و بروزرسانی گردیده است

  • CCNA: سیسکو، سرآغاز ورود به سیاره‌ی سیسکو، دوره‌ی CCNA هست. این خبر خوب را به شما می‌دهم که، سیسکو یکی از بهترین و منظم‌ترین شرکت‌های تکنولوژی در زمینه‌ی آموزش طبقه‌بندی شده می‌باشد. در این دوره ابتدا با مباحث Network+ آشنا شده سپس به سراغ سیسکو رفته و با Cisco و مباحث Routing , switching , Vlan و … آشنا خواهید شد. برای شروع یادگیری سیسکو و گذراندن دوره‌ی CCNA می‌توانید این دو کتاب را مطالعه کنید:

    دانلود کتاب سیسکو CCNA 200-301 Vol1

    دانلود کتاب سیسکو CCNA 200-301 Vol2

  • MCSE: مایکروسافت، دنیای ویندوز بسیار بسیار گسترده است و اگر در اینترنت به دنبال Road Map های مایکروسافت بگردید،‌ بجای اینکه با یک خط مواجه شوید، با درختی پر شاخ و برگ مواجه خواهید شد، علت آن هم گستردگی خدمات و نرم‌افزار‌های این غول سیلیکن‌ولی هست. اما، برای آغاز ورود به دنیای مایکروسافت، بهترین کار گذراندن دوره‌ی عمومی MCSE می‌باشد‌ (مانند آن‌چه در ایران تدریس می‌شود). دو دوره‌ی 740 70 و 741 70 . پس از ان باید انتخاب کنید در کدام یکی از تکنولوژی‌های مایکروسافت قصد ادامه دارید. در این دوره با ویندوز سرور، PowerShell، دامین، DNS، DHCP، هایپر‌وی و … آشنا خواهید شد.
  • MTCNA: میکروتیک، این کوچولوی دوست داشتنی، یکی از سیارک‌های بزرگ است که می‌توان آن را سیاره‌ هم درنظر گرفت! روتر‌ها و آنتن‌های با‌کیفیت و با قیمت مناسب میکروتیک، تحولی در حق انتخاب‌ کسب و کارهای کوچک و متوسط برای خرید تجهیزات شبکه ایجاد کرد. در این دوره با انواع محصولات میکروتیک، switching و … آشنا خواهید شد.
  • Security+: امنیت، دوره‌ی امنیت نیز برای شما مباحث اولیه‌ی امنیت مانند انواع رمزنگاری‌ها، اصول اولیه امنیت و … را به همراه خواهد داشت. (بنده هنوز این دوره را نگذرانده و نخوانده‌ام به همین دلیل اطلاع بیشتری ندارم).
  • VMware Workstation: مجازی‌سازی، شرکت VMware به جرئت، یکی از پیشتازترین شرکت‌ها در زمینه‌ی مجازی‌سازی می‌باشد. در این دوره با محصول VMware WorkStation و اصول اولیه‌ی مجازی سازی آشنا خواهید شد. در وبسایت توسینسو، آموزش‌های بسیار مفیدی در این زمینه به زبان فارسی توسط اساتید این رشته، تولید شده است.
  • Voip – Asterisk*: وویپ، انتقال صدا (و تصویر) بر بستر شبکه و اینترنت. برای آشنایی اولیه پیشنهاد می‌کنم با این محصول کار خود را آغاز کنید.

سخن پایانی

امیدوارم تا به اینجا، مطالب برای شما مفید و موثر بوده و توانسته باشد در یافتن مسیر مناسب، به شما کمک کند. در مقالات بعدی، به صورت تخصصی، نقشه راه تکنولوژی‌های مختلف مانند سیسکو، مجازی سازی، میکروتیک و …. خواهیم پرداخت. اگر سوالی دارید می‌توانید از طریق فرم تماس با ما، با ما در میان بگذارید. ضمناً می‌توانید برای درخواست مشاوره‌ی فنی جهت اجرای پروژه‌های تخصصی، به وبسایت گروه فنی تخصصی دیاکو شبکه مراجعه نمایید. همچنین، برای یادگیری دوره‌های تخصصی شبکه نیز پیشنهاد میکنم حتما به وبسایت اکادمی آموزشی درس و مهارت مراجعه نمایید.

به امید سلامت و سعادت، در ایرانی آزاد و آباد

وصال کشاورز